مقالات

بازی فکری کودکان و نقش اسباب بازی

نقش اسباب بازی

بازی فکری کودکان یکی از جنبه‌های مهم تربیتی و رشد هستند که سبب تقویت ذهن و خلاقیت کودک می‌شود. والدین می‌توانند با خرید بازی فکری از جمله خرید لگو و فراهم کردن شرایط بازی، امکان تجربه و مواجهه با چالش‌های گوناگون را برای فرزندان خود فراهم کرده و زمینه رشد هرچه بهتر آن‌ها را ایجاد کنند.

بازی فکری کودکان و لذت بچه ها از اسباب بازی

سنین مختلف از بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها و ایفای نقش‌های گوناگون در بازی‌های خود لذت می‌برند. اما نقش یک بازی فکری مناسب کودک بسیار بیشتر از صرف یک بازی ساده است؛ بازی‌ها با ایجاد چالش‌ها و بازی ذهنی به تقویت مغز آن‌ها کمک می‌کند و با آموزش برخی از مهارت‌های اساسی، آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌های جدی‌تر آماده می‌کند و در بزرگسالی آن‌ها بسیار موثر خواهد بود.

چرا اسباب بازی‌ها برای رشد کودکان مهم است؟

در وهله نخست، اسباب‌بازی‌ها مهم‌ترین وسیله سرگرمی کودکان به حساب می‌آیند. اما اهمیت آن‌ها از صرف یک وسیله سرگرمی بیشتر است. پس به عنوان والدین کودک، در خرید اسباب بازی برای کودک خود باید کمی هوشمندانه عمل کنید. بهترین بازی فکری را برای او انتخاب کنید.

کودک در یک سالگی به وسیله اسباب بازی به درک دنیای پیرامون خود می‌پردازد و مهارت‌های اولیه مواجهه با این محیط را یاد می‌گیرد. با افزایش سن کودک در 4 یا 5 سالگی والدین کودک با خرید لگو، خمیر بازی و .. به کودک در شناخت الگوها کمک می‌کنند. حتی کودک با فرو ریختن یک برج ساخته شده از لگوها با قوانین فیزیک و جاذبه آشنا می‌شود.

رشد تفکر خلاق

قراردادن اسباب بازی‌ها در کنار یکدیگر، داستان سازی و نقش‌پذیری در بازی‌ها توسط کودکان به بهبود خلاقیت آن‌ها کمک می‌کند. بازی‌های فکری در انواع و اقسام گوناگون مانند بازی فکری کارتنی، بازی فکری دخترانه، بازی فکری پسرانه و … با ایجاد شرایط بازی ذهنی در کودکان و به چالش کشیدن آن‌ها در ساخت بازی خود در رشد این تفکر خلاق بسیار موثر است.

رشد مهارت‌های حرکتی

کودکان با تسلط بر اسباب بازی‌ها و بازی‌ها فکری خود و جابه جایی آن‌ها و بازی کردن با آن‌ها بصورت فیزیکی، مهارت‌های فیزیکی خود مانند دویدن، حفظ تعادل، چرخیدن، پرتاب کردن و … را توسعه می‌دهند.

رشد تربیتی و عاطفی

کودکان در حین بازی با اسباب بازی‌های خود پیوندی عاطفی برقرار می‌کنند و در طول بازی با بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و انسانی و آشنا می‌شوند. ضمن این‌که خرید بازی فکری جدید و گروهی و بازی با دوستان امکان تعامل با کودکان دیگر را برای آن‌ها فراهم می‌کند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی آن‌ها را نیز توسعه می‌دهد.

رشد هوشی و شناختی

بازی های فکری مهارت‌های شناختی کودک، تمرکز و حافظه کودک را توسعه می‌دهد و ذهن او را برای حل مسائل حتی قبل از رفتن به مدرسه و برای یادگیری دروس مدرسه مانند ریاضیات و زبان آماده می‌کند.

برای خرید اسباب بازی اینجا کلیک کنید.

اسباب بازی, عروسک پولیشی, ماشین کنترلی, وسایل بادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *